Mitchel Sam-Sin

26 juli 2024

‘DE KOEPELS MAKEN KUNST EN CULTUUR TOEGANKELIJKER VOOR ZUID’

De Koepels zijn hét huis voor de street culture in Rotterdam-Zuid. ‘Koepelbaas’ Mitchel Sam-Sin verbindt makers, bewoners én beleidsmakers met elkaar. ‘Sport, kunst en cultuur zijn het cement tussen verschillende groepen mensen.’

Muzikant. Schrijver. Ondernemer. Verbinder. Mitchel Sam-Sin (32, artiestennaam: Sammie Sedano) is het allemaal. Hij is onderdeel van de Rotterdamse street culture én maakt die Rotterdamse street culture toegankelijker. Met zijn placemaking-initiatief Cult North, dat zich richt op kunsteducatie en passieontwikkeling onder jonge autodidacte makers uit Rotterdam. Maar óók als ‘baas’ van De Koepels in Feyenoord City, waar hij verantwoordelijk is voor het beheer en (deels) voor de programmering. ‘Er miste een podium voor de street culture op Zuid,’ zegt Mitchel, terwijl hij vanaf een bankje in het Mallegatpark naar de twee voormalige gaskoepels kijkt. ‘Deze plek heeft alles in zich om dat wél te worden.’

Rauwer dan een theater

Eerlijk? De Koepels voelden voor Mitchel een beetje als een vergeten plek, toen hij er in de zomer van 2022 weer eens kwam als een van de programmamakers van de Rotterdam Street Culture Week. ‘Maar ik zag wel gelijk dat dit een heel toffe plek zou kunnen worden,’ vertelt Mitchel. ‘Die rauwe uitstraling is sowieso vet. Dat trekt jonge makers uit de street culture scene aan. Voor hen is een theater te formeel, te netjes. Er zijn zoveel performancevormen die een podium verdienen, maar niet thuishoren in een theater. En ook niet in een Huis van de Wijk; dat is te sociaalmaatschappelijk. De Koepels zijn gewoon de perfecte plek. We hebben de faciliteiten, we hebben de uitstraling en we zijn goed bereikbaar.’

De stad als podium

Dus hoefde Mitchel niet lang na te denken toen hem dit jaar werd gevraagd of hij de locatie wilde gaan beheren. Het doel: van De Koepels nog meer hét huis voor de street culture in Rotterdam-Zuid maken. Wat zijn definitie van street culture is? ‘Jezelf kunnen manifesteren, los van het bestaande systeem. Ergens de beste in worden, zonder vereniging of club. Street culture kun je overal beoefenen; of het nou gaat om kunst, cultuur of urban sports. De stad is ons podium.’

Van breakdancebattles tot exposities

Die diversiteit aan disciplines zijn dan ook van harte welkom in De Koepels. Mitchel somt op: ‘Breakdancebattles, open mic beatbox-avonden, rap, freerunnen… Maar ook straatvoetbal, inspirerende talks over street culture, spoken word-avonden; het kan hier allemaal. Pas hadden we hier de roast van spoken word artiest en ondernemer YMP, bekend van zijn productiehuis Flow. Hij werd 35 en vierde dat hier. Dat was een gruwelijke avond. Op Zuid zie je heel veel community’s die zoeken naar een plek. Artiesten die een vaste speelplek zoeken. Kunstenaars die ergens willen exposeren. Ze zijn allemaal welkom. Ons ultieme doel is om hier dagelijks activiteiten te hebben. En daarmee kunst en cultuur toegankelijker te maken voor Zuid.’

Verbindende schakel

Zijn ervaring in placemaking helpt hem daarbij. Placemaking draait om het verbinden van de openbare ruimte en haar gebruikers, waarbij de gebruiker de belangrijkste rol heeft. ‘Daarbij helpt het dat ik zelf uit de street culture scene kom. Ik weet waar makers behoefte aan hebben, maar óók welk publiek er op af komt. En hoe we hen kunnen enthousiasmeren om naar De Koepels te komen. Daarnaast snap ik hoe beleidsbepalers als de gemeente denken. En wat een partij als Feyenoord City verlangt, die ons de kans geven om ons ding te doen in De Koepels. Dankzij mijn ervaring met onder meer het opzetten Cult North ken en snap ik die processen. En kan ik de verbindende schakel zijn tussen die partijen, die niet altijd dezelfde taal spreken.’  

Street culture als cement

Over Feyenoord City gesproken: wat vindt Mitchel van de gebiedsontwikkeling? Als hij recht vooruit kijkt, ziet hij de woontorens van Imagine verrijzen. Links ligt het bedrijventerrein, waar Waterkant moet komen. ‘Het kan heel mooi worden. Dit gebied kan wel een opfrisbeurt gebruiken,’ zegt Mitchel. ‘Wat ik vooral hoop, is dat de oude en nieuwe bewoners lekker gaan mengen. En dat de street culture en de sociaalmaatschappelijke componenten niet vergeten worden als het gebied er straks echt is. Dat hebben we deels zelf in de hand. Sport, kunst en cultuur verbinden, ze zijn het cement tussen verschillende groepen mensen. Als we de komende jaren een succes maken van De Koepels, weet ik zeker dat de street culture een belangrijke plek krijgt binnen Feyenoord City.’